فروش چیست؟ جایگاه آن در بازاریابی کجاست؟
آیا فروش همان بازاریابی است؟ یا اینکه با هم تفاوت دارند؟ بازاریابی یعنی شناخت نیاز و خواسته های دقیق مشتریان یک بازار هدف کاملا مشخص، و ارائه محصول (که می تواند کالا یا خدمت باشد) به آن مشتریان، به نحوی که علاوه بر ایجاد ارزش بیشتر به مشتریان نسبت به رقبا، در بلند مدت هم برای شرکت سودآوری داشته باشد. بازاریابی که ترجمه ناقصی برای واژه MARTETING است، از فلسفه های بازاریابی شروع می شود. منظور از فلسفه در این مطلب، همان دیدگاه و بینش است. یعنی شرکت ها باید نگاه خود نسبت به بازار و مشتریان را مشخص کنند. دیر زمانی فلسفه در بازارهای جهان، فلسفه تولید بود، سپس فلسفه کالا روی کار آمد، یعنی شرکت ها شیفته کالای خود شدند و مدام در فکر ارتقا کالا، بدون ایجاد نوآوری برای تولید کالای جدید بودند. به بیان دیگر بدون توجه به نیاز مشتری فقط خواسته مشتری را در نظر داشتند. خواسته مشتری کالا بود، اما نیاز او، فایده اساسی آن کالاست که مشتری به دنبالش بود. دیدگاه بعدی فلسفه فروش بود، که دید کوتاه مدت داشت و بازار را برای بلندمدت نمی دید و با هدف فروش بالا تبلیغات سنگین را به کار می برد. فلسفه فروش، مناسب بازاریابی رابطه مند در فضای رقابتی نیست. بعد از این مراحل، فلسفه بازاریابی حاکم شد. دیدگاهی که مشتری را کانون توجه قرار می داد، مشتری را سلطان می دید و تامین نیاز و خواسته او اصل اساسی بود. این فلسفه هم یکجا دچار مشکل شد، جایی که مسائل جامعه نادیده گرفته شد و تحت فشار دولت و گروه های شخصی، شرکت ها مجبور شدند تولیدات خود را طوری سامان دهند که زیانی برای جامعه و منافع بلندمدت مصرف کنندگان نداشته باشد. اکنون فلسفه بازاریابی در جهان حاکم است و این فلسفه هنگامی مهم است که برای جامعه زیانی ایجاد نکند و شرکت ها برای رفع آن برنامه داشته باشند و اقدام کنند.
برای خواندن مطالب بیشتر به کانال تلگرام مراجعه کنید.
https://t.me/joinchat/AAAAAE_5P4cBlsZCgkCX_w
شماره تماس: 09123135447
نوین آرتا مرجع تبلیغات صنعت ساختمان
[ بازدید : 192 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]