ارائه دهنده لیست پروژه های در حال ساخت کشور

09138081008
خانم قربانی

رقابت چیست؟

خانم قربانی

در فرهنگ لغات کسب و کار کولینز، رقیب تجاری چنین تعریف شده است:

حریف تجاری یک شرکت در ارائه ی کالا یا خدمت، که به خریداران، یک محصول یکسان یا مشابه عرضه می کند.

این تعریف به این معنا است که رقیب، احتمالاً شرکتی در همان صنعت است که محصولی مشابه عرضه می کند. اما آیا این تعریف صحیح و یا کافی است؟

فیلیپ کاتلر در کتاب مدیریت بازاریابی خود چهار تعریف دیگر برای رقیب ارائه داده است:

1- شرکتی که محصول و خدمات مشابهی به همان مشتریان با قیمت مشابه ارائه می دهد؛ مانند فورد، تویوتا، هوندا به غیر از اسکودا یا رولزرویس.

2- شرکتی که همان محصول یا همان دسته از محصولات را تولید می کند؛ مانند تمامی سازندگان اتومبیل.

3- شرکتی که محصولاتی با خدمات مشابه تولید می کند؛ مانند سازندگان اتومبیل، کامیون و موتور سیکلت

4- شرکتی که برای پول قابل خرج کردن همان مشتری رقابت می کند، مانند هر محصول یا خدماتی که مشتری به جای خریدن یک اتومبیل نو برای آن هزینه می کند. همچون گذراندن تعطیلات، تعمیر خانه، لوازم مصرفی با دوام و ...

هر کدام از این تعاریف در مورد رقیب کاربرد و مزیت خود را دارد. اگرچه همه ی اینها هم نقایص خود را دارند؛ مورد اول خیلی محدود و مورد آخر خیلی وسیع است. تعریف دیگری از رقیب از سوی برندنبرگر و نیلباف در کتابشان با نام Co-opetition آورده شده است. به عقیده ی این دو، یک شرکت رقیب شما است اگر مشتریان در مقایسه، ارزش محصول شما را کمتر از محصول دیگر شرکت ها ببیند تا اینکه تنها محصول شما در دسترس باشد.

برندنبرگر و نیلباف، تعریفی برخلاف این گفته نیز ارائه داده اند که آن را مکمل (complementor) نامیده اند. برای مثال آنها می گویند: یک شرکت مکمل شماست اگر مشتریان در مقایسه، ارزش محصول شما را بیشتر از محصول دیگر شرکت ها ببینند تا اینکه تنها محصول شما در دسترس باشد.

مثالهای داده شده در این مورد، شرکت های کوکاکولا و پپسی به عنوان رقیب هستند. اگر شما تشنه باشید و یک نوشابه ی کوکا بخرید، آنگاه نیاز شما برای رفع تشنگی برطرف می شود. در این صورت نوشابه ی پپسی را به طور قابل ملاحظه ای کمتر ارزش گذاری می کنید.

برعکس این هم صادق است. وقتی مایکروسافت نرم افزار جدید و سریعتری به بازار می دهد (مثلاً، جدیدترین نسخه ی ویندوز)، پس احتمال ان وجود دارد که شما یک سیستم کامپیوتری اینتل با ویژگی های جدید ویندوز مایکروسافت بخرید. بنابراین

فروش یک محصول می تواند منجر به فروش محصول دوم شود. در این مورد مایکروسافت و اینتل مکمل یکدیگرند.

مفهوم این تعاریف جالب است؛ زیرا نه تعریف کاتلر و نه تعریف فرهنگ لغت کولینز هستند. تعریف برندنبرگر و نیلباف در واقع ترکیب چهار تعریف کاتلر است؛ رقبا می توانند از شرکت های فعال در صنعت شما با محصول و قیمت مشابه و یا از صنایع نزدیک یا صنایع غیر حوزه ی کاری شما باشند. مهمترین عامل، نیاز مشتری است. هر کالا یا خدمتی که جذابیت کالا یا خدمت شما رادر نزد مشتری پایین آورد، آن محصول رقیب است صرف نظراز اینکه در صنعت شما باشد و یا نباشد.


شماره تماس، واتساپ و تلگرام : 09123135447

نوین آرتا مرجع تبلیغات صنعت ساختمان

مشاهده وب سایت نوین آرتا


برچسب ها: بازاریابی , فروش ,
[ بازدید : 441 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]