طبقه بندی بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی به دو دسته اصلی تقسیم می شود:
1. بازاریابی صنعتی (B2B = Business to Business) . منظور از بازاریابی صنعتی نوعی از بازاریابی است که دو شرکت یا شخصیت حقوقی با یکدیگر رابطه ی دادوستد برقرار می کنند. در این معامله B اول شرکت عرضه کننده و B دوم شرکت مشتری است. البته اگر شرکت یا سازمان دوم وابسته به دولت بوده و مالکیت آن دولتی باشد، به این نوع از بازاریابی B2G = Business to Government می گویند.
2. بازاریابی مصرفی (B2C = Business to Customer). منظور از بازاریابی مصرفی نوعی از بازاریابی است که خریدار، یک شخصیت حقیقی یا مشتری است که برای خودش یا مصرف خانوادهاش خرید میکند.
تفاوت های اساسی بازاریابی در بازارهای صنعتی و مصرفی (B2B & B2C)
1. در بازاریابی صنعتی یک گروه تصمیم گیرنده هستند، به عبارتی فقط یک فرد در خرید از سازمان شما موثر نیست بلکه، فرد مذاکره کننده نماینده یک شرکت یا سازمان است، ولی در حقیقت این گروه که مرکز خرید نامیده می شود، از نقشه هایی چون پیشنهاد دهندگان اولیه - تصمیمگیران - تاثیرگذاران – ماموران یا بازرسان خرید - مصرفکنندگان و مراقب ها (نظیر منشی ها) تشکیل می شوند. اما در بازاریابی مصرفی، خریدار یک نفر یا حداکثر افرادی هستند که در یک خانواده زندگی میکنند و رسیدن به توافق با سرعت بیشتری صورت میگیرد.
2. در بازاریابی صنعتی نقش آقایان قوی تر است، به همین علت عوامل اقتصادی مهمترین عامل از عوامل موثر بر کسب و کار در این بازارهاست. پس برای مذاکره با آقایان باید بیشتر بر ویژگیهای تأکید کنید که محصول شما و سازمان شما برای بنگاههای اقتصادی آنها نفع دارد. ولی خانم ها حاکمان بازارهای مصرفی هستند و لذا نقش احساس در بازارهای مصرفی پررنگ بوده و ذائقه و سلیقه، مهمترین عوامل هستند. پس در این بازار به عواملی همچون زیبایی و سلیقه مناسب باید تاکید کرد.
3. تعداد مشتریان بازارهای صنعتی کمتر از بازارهای مصرفی هستند؛ اما جمع خرید آن ها به مراتب بیشتر است و از طرفی چون پیچیدگی محصولات در بازارهای صنعتی بیشتر است، بنابراین برای معرفی و فروش آنها نیاز به افرادی است که علاوه بر ویژگیهای ارتباطی از دانش فنی تجربه مناسب هم برخوردار باشند.
شماره تماس، واتساپ و تلگرام : 09123135447
نوین آرتا مرجع تبلیغات صنعت ساختمان
اطلاعات ساختمان های در حال ساخت
[ بازدید : 502 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]